| HEM | Bladfjädrar | Dragfjädrar | Förtöjningsfjädrar | Konstantkraftfjädrar | Tryckfjädrar | Verkygsfjädrar |
| Vridfjädrar |

Förtöjningsfjäder

 

En förtöjningsfjäder används för att åstadkomma en säkrare och mjukare förtöjning och kan exempelvis förankras med en förtöjningslina till båten. En knop kan försvaga en linas draghållfasthet upp till 50 %, så därför bör linan istället låsas i en fjäder. Och en lina som låses i en förtöjningsfjäder av god kvalitet riskerar inte att nötas.


Förtöjningsfjädrar finns även i gummi men de i rostfritt stål är bättre lämpade i exempelvis mindre lugna vatten. En förtöjningsfjäder i rostfritt stål kan bättre motstå hårt väder, saltvatten och oupphörliga töjningar. Somliga båtägare har valt fjädrar i gummi därför att stålfjädrarna tenderar att gnissla. Det är dock ett problem som är ett minne blott eftersom tillverkarna har börjat producera gnisselfria förtöjningsfjädrar i stål. Det är viktigt att tänka på att förtöjningsfjädrar av stål alltid måste säkras med kätting när de används för att förtöja båten. En annan viktig egenskap att ha i åtanke vid valet av förtöjningsfjäder är dess dragkraft. Förtöjningsfjädrarna tillverkas i varierande storlekar avsedda för mindre och större båtar.


Fjädringsrörelsens längd kan variera beroende på hur många varv linan lindas runt fjädern. När den lindas mer än tre varv runt fjädern så tillåts en större fjäderrörelse och fjäderns livslängd kan därför försämras. Det är alltid bra att bestämma placeringen av fjädern på linan i förväg eftersom det är besvärligare att göra förskjutningar av fjädern i efterhand. I övrigt bör man kontrollera att linan träs genom samtliga av fjäderns hål, och sedan sträcka linan ordentligt så att den tvingas ned mellan låsbalkarna.




  Industrifjädrar © 2012 All Rights Reserved. | Sekretesspolicy och cookies | Kontakt |